28 Mart 2012 Çarşamba

Hoca Ali Rıza



Merhaba sanatçı dostlarım,
Bugün benim en beğendiğim Türk ressamlarından biri olan Hoca Ali Rıza'nın hayatı ve kısa biyografisi ile sizleri bilgilendirmek istedim. Türk resim tarihinin en önemli ressamının bazı resimleri İstanbuldaki çeşitli müzelerde sergilenmektedir. Şiddetle Hoca Ali Rıza tablolarından birkaçını görüp renk armonisini yakalamanızı tavsiye ederim.



Hoca Ali Rıza (d. 1858 Üsküdar İstanbul - ö. 1930 Üsküdar), Türk ressam
Üsküdar Rüştiyesi, ardından 1880 yılında Kuleli Askeri İdadisi (Kuleli Askeri Lisesi)'ne, girdi. Öğrenimini Mekteb-i Harbiye-i Şahane’de sürdüren Hoca Ali Rıza,Osman Nuri PaşaSüleyman Seyyid ve Mösyö Gués gibi seçkin hocaların öğrencisi oldu. 1881 yılında Harbiye Resim Sınıfı’ndaki başarılı çalışmalarından dolayıSultan II. Abdülhamit tarafından Nişan-i Mecidi’yle ödüllendirildi.
Hoca Ali Rıza, Otoportre
1891yılında Osmanlı Devleti’nin ilk başkentlerinde inceleme çalışmaları yapan bir heyete katılarak Türk-İslam eserlerine ait görünümleri defterlerine aktardı.
1895’te Kolağası rütbesindeyken Yıldız Porselen Fabrikası’nda porselen tasarımları yaptı. 1895’te Fausto Zonaro’yla tanışan sanatçı, 1897’de Değirmendere’de resim çalışmaları yaptı.
1897’de Türk Yunan savaşını anlatan muharebe konulu resimler çalıştı. 1903 yılında Mahmut Şevket Paşa’nın isteğiyle “Eski Osmanlı” kıyafetlerini kapsayan bir albüm çalışmasına katıldı. 1903 yılında Türk Esliha-i Antika Müzesi’nin kuruluşu için oluşturulan komisyonda görevlendirilen sanatçı. 1909 yılında Baş Ressam olarak başladığı Harbiye Matbaası’nda iki yıl süre ile çalıştı.
1909 ile1912 yılları arasında Osmanlı Ressamlar Cemiyeti Başkanlığı görevini sürdürürken; 1909’da Üsküdar İskele Gazinosu’nda resim sergisi düzenledi.
1918’de başladığı Çamlıca İnas Sultanisi’ (Çamlıca Kız Lisesi)’ndeki Resim Muallimliği üç yıl sürdü. 1921 Üsküdar Kız Sanayi-i Mektebi’nde Resim Muallimliği, ve 1929 yılında Sultan Ahmet Erkek Ameli Hayat Okulu’nda Muallimlik yaptı.
Sanatçı yağlıboyanın yanı sıra karakalem ile suluboya tekniğindeki yetkinliği ve hızlı çalışma temposuyla, (beş bin gibi bir sayıya ulaşan) çok sayıda İstanbul peyzajı betimleyen, kentin mahallerini, Üsküdar’dan Bebek’e, Arnavutköy’den Burgazada’ya kadar semt yaşantılarını, kır kahvehanelerini, sokak görünümlerini, deniz kıyılarını yorumlamıştır. 'Ağaçlar arasında ağıl' isimli resmi ressamın sanat anlayışını yansıtan en belirgin örneklerdendir.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder