27 Nisan 2012 Cuma

Resim yaparken dikkat edilecek bazı hususlar





Resim yaparken dikkat edilecek bazı  hususlar





Kompozisyon:
Kompozisyon tüm sanat dallarının en önemli öğelerinden biridir.
Göz, bir sanat eserini algılarken anlamlı bir bütünü kavrar ki o zaman biz, o sanat eserinden haz alırız.
Bütünü meydana getiren parçaların düzenlenmesinde uyum ve denge yoksa o bütünü kavramada zorluk çekeriz.
Örneğin resimde, eseri meydana getiren şekiller, renklerin, açık-koyu değerlerin ve çizgilerle yüzeylerin dengeli ve uyumlu olarak bir araya getirilmesiyle anlamlı bütüne ulaşılır.
Algılanmanın sağlanması için tüm öğelerinin arasında ”Birlik” kurulmuş olması gereklidir.


Denge:
Resimde resmi oluşturan öğeler arasında bir dengenin olması gerekir.
Bu denge resimde kontrastlarla sağlanır.
Örneğin;büyük-küçük, uzun-kısa, yuvarlak-köşeli, açık-koyu, parlak-mat gibi zıtlıklar resmi dengede tutar. 


Oran:
Aynı biçimlerin, aynı büyüklüklerde olması resmi monotonlaştırır.
Biçimleri farklı ölçülerde kullanmak bu monotonluğu bozar,resme hareket getirir.
Örnek: Evlerin, ağaçların, sokakların hep aynı ölçülerle ve aralıklarla yerleştirildiği resimlerdeki monotonluk hem resmin perspektif açısından hem de dengesi açısından büyük yanlışlıklara yol açar.
Bir resimde biçim,leke, renk gibi öğelerin farklı ama dengeli bir bütünlük oluşturması gerekir. 


Renk:
Doğada bulunan cisimler tarafından yansılanan ışığın gözde oluşturduğu duyumun beyin tarafından tanınıp okunmasına bizdeki etkisine renk diyoruz.
Güneşli bir günde renklerin daha parlak, daha canlı olmaları; kapalı bir havada ise renklerin parlaklığını kaybetmeleri ve olduklarından daha koyu görünmeleri rengin ışığa bağlı olduğunu gösterir.
Zaten ışık olmadığı zaman her şey, şekil ve renk olarak karanlıkta kaybolur.

* Güneş ışığı, bir prizmadan geçirilince YEDİ RENK grubu meydana gelir.
   KIRMIZI               
   TURUNCU            
   SARI                  
   YEŞİL                
   MAVİ               
   LACİVERT          
   MOR                

İşte güneş ışığında depo olmuş bu renkler bir eşya üzerine geldiğinde, o cisim renklerin bir kısmını yutar, bir kısmını da yansıtır. Bu olayın sonucu olarak da cisimler bize yansıttığı renkte görünürler. Örneğin bir eşyanın kırmızı olarak görünmesinin nedeni, o cismin güneş ışığından sadece kırmızı rengi yansıtması ve 
diğer renkleri tutmasındandır. 

* ANA VE ARA RENKLER :
Renk çemberi dikkatlice incelendiği zaman, üç ana (esas) renk olduğu görülür. Bunlar KIRMIZI, SARI ve MAVi'dir. Bu ana renklerin ikişer ikişer aynı ölçüde karışmasından meydana gelen renklere ara (yardımcı) renk denir.

* ANA RENKLER:
   KIRMIZI         
   SARI             
   MAVİ          

* ARA RENKLER: 
   TURUNCU        
   YEŞİL            
   MOR            

* ARA RENKLERİN OLUŞUMU: 
   KIRMIZI  +  SARI  >  TURUNCU        
   SARI    +  MAVİ   > YEŞİL            
   MAVİ   +  KIRMIZI  > MOR              

Mavi ile mor rengin arasındaki yedinci renk lacivert, mavinin bir tonu olduğu için bu sınıflandırmaya konulmamaktadır. Doğada bulunan bütün renkler yukarıda gördüğümüz ana renklerden doğar.


Bunların arasında olmayan siyah ve beyaz, şu şekilde meydana gelir: Bir cisim güneş ışığında depo olmuş renkleri yansıtmayıp yutuyorsa siyah, eğer tümünü yansıtıyorsa beyaz olarak görünür. Bir renge siyah ya da beyaz katılırsa o rengin tonları elde edilir. Örneğin maviye biraz siyah katılırsa mavinin koyu tonu, beyaz katılırsa mavinin açık tonu olur. Bu durumda mavi, renk olarak kalmış; fakat tonları değişmiştir. Siyah ya da beyazla tonları değiştirilen renkler kıymetlerinden kaybederler. Derinlik vermek için bu yola başvurarak yapılan resimlerin renklilikleri azalır. Bu nedenle siyah, beyaz ve bunların karışımından meydana gelen griler, renk olarak sayılmazlar.

* RENK SAYILMAYANLAR:
   SİYAH + BEYAZ  >  GRİ        

Ana renkler dediğimiz kırmızı, sarı, mavi kendi aralarında eşit ölçülerde karıştırıldığında, yardımcı renkler olan turuncu, yeşil, moru meydana getirdiğini gördük. Bu üç ana renk yine kendi aralarında bu kez değişik ölçülerde karıştırılırsa güneş ışığında bulunan altı rengin sayısız dereceleri bulunur.

* YARDIMCI RENKLER:
   SARI     + ÇOK MAVİ  > KOYU YEŞİL              
   SARI    + ÇOK KIRMIZI > KOYU TURUNCU          
   KIRMIZI + ÇOK SARI  > AÇIK TURUNCU            
   KIRMIZI   + ÇOK MAVİ > LACİVERT                   
   MAVİ    + ÇOK SARI  > AÇIK YEŞİL                 
   MAVİ     + ÇOK KIRMIZI >  ERGUVAN                   
   SARI     + AZ MAVİ   >  AÇiK YEŞİL                 
   SARI    + AZ KIRMIZI  >  AÇİK TURUNCU            



IŞIK- GÖLGE:
Resimde  hacim ve derinlik vermek için ışık ve gölgeye ihtiyaç duyarız.
Resim çalışmalarında ışığın bol geldiği yerlerde renkleri açık, gölgeye gelen kısımlarını da koyu ve kalın çizersek, resmimizin daha güzel şekillendiğini görürüz.
Örneğin ışıklar sarı ve turuncu tonlarında, gölgelerse koyu mavi ve mor renklerle anlatılır.

PERSPEKTİF:


Doğadaki varlıklar,bize yakınsa gerçek ölçüleri ve renkleri ile görünürler.
Ancak bizden uzaklaşıyorlarsa varlıklar küçülür ve renkleri de soluyor hissini verir.
İşte gözümüzün bu görüş hissini,bazı kurallara bağlı olarak resimde çizgi ve renk olarak göstermek işine perspektif diyoruz.

Bu yüzden resim yaparken perspektif kurallarına dikkat ederek aynı şiddetteki renkten bize yakın olanın daha parlak, uzakta olanın da daha donuk göründüğünü unutmamız gerekir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder